Schrijf je in voor
de nieuwsbrief!

Wat eten we vanavond?

Wat eten we vanavond?

Energierepen

Energiereep txt

Nadat ik in 2013 zwaar verzaakt heb met hardlopen heb ik het inmiddels weer opgepakt. Al moet ik toegeven dat dit wel te danken is aan vriendinnetje Inge die bedacht heeft dat we ieder weekend samen gaan lopen. Vandaag lopen we in Schoorl 10 km tijdens de Groet uit Schoorl run. Het belooft een heftige run te worden, het parcours is niet bepaald vlak. Voor de extra energie neem ik iets lekkers mee voor mij en mijn loopmaatjes, deze homemade energierepen.

Energiereep 01

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk niet zo van de energierepen ben, ik koop het eigenlijk nooit. Maar het handige aan zelf iets maken is dat je zelf bepaald wat je er in stopt zodat je het lekker vindt. De basis van dit recept komt uit het runmagazine van Runnersworld, hier heb ik een aantal smaakmakers aan toegevoegd.

De energierepen zijn niet alleen lekker voor, tijdens of na het sporten maar ook als je aan het werkt bent of trek hebt in zoetigheid. In de koelkast blijven de repen weken houdbaar, in de vriezer zelfs enkele maanden. Handig om een paar repen achter de hand te hebben als gezond tussendoortje.

Energiereep 03

Energierepen met noten, dadels en cranberries

Bereidingstijd 15 minuten en 1 uur wachttijd

Ingrediënten:

  • 150 gram gemengde noten (ongezouten)
  • 150 gram voorgewelde cranberry’s
  • 16 dadels zonder pit
  • Rasp van een halve citroen
  • 1 theelepels geschaafde kokos

Bereiding:

Doe de ingrediënten in een keukenmachine, staafmixer of blender en maal het fijn. Zorg ervoor dat alle ingrediënten goed met elkaar gemengd zijn, schep het eventueel even door. Als het mengsel voor je gevoel niet kleverig genoeg is kun je een paar extra dadels toevoegen.

Rol een bal van het mengsel en verpak dit in huishoudfolie. Laat dit ongeveer een uur opstijven in de koelkast.

Maak een mooi vierkant van het mengsel door het met een deegroller plat te rollen (tip: houd folie tussen de deegroller en de substantie zodat er niet plakt. Snijd 12 tot 16 repen.Wikkel elke reep in folie en bewaar dit in de koelkast. De repen blijven een paar weken goed. Eventueel kun je de repen ook invriezen zodat je ze langer kunt bewaren.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Reacties

13 Reacties

  1. Nicole 9 februari 2014 om 08:40

    Dit is een lekkere snack na het sporten. Ik heb alles in huis dus vanmiddag maken!

  2. silvia 9 februari 2014 om 09:02

    Succes in schoorl. Ik ben ook van de partij…

    1. Brenda Kookt 9 februari 2014 om 11:08

      Dank je wel, ik hoop dat de wind zo een beetje gaat liggen. Ga je ook voor de 10? Veel succes!

  3. Inge 9 februari 2014 om 09:03

    En ze zijn heerlijk!!

  4. silvia 9 februari 2014 om 15:25

    Helaas voor mij dit x Nog geen wedstrijd. Ik heb gekeken bij de halve en 30 en mocht zelf maar 4km (Ik ben bezig terug te komen van een blessure). Het weer was vanochtend bar en boos. Hoop dat het nu wat beter is.

  5. Ina 9 februari 2014 om 18:11

    Ik mag dan geen 10 kilometer kunnen (of willen) hardlopen, maar deze lekkere energierepen ga ik maken!
    Misschien met nog wat gedroogde abrikozen erdoor, wat denk je?

    1. Brenda Kookt 9 februari 2014 om 21:24

      Dat kan zeker Ina! Gedroogde abrikozen, pruimen noem maar op. Met dit receptje kun je lekker variëren.

  6. Elvira 26 december 2014 om 23:16

    Ik gebruik dadelpasta, hoeveel gram heb ik dan nodig?

  7. sonja 24 januari 2015 om 20:18

    Mijn repen zijn zo brokkelig, dat ik er balletjes van heb gemaakt.
    Heel lekker!! ;-)

  8. marlies 28 januari 2016 om 16:12

    Gisteren een poging gedaan, maar wat ik ook probeerde het bleef niet plakken. Had er uit voorzorg al extra dadels toegevoegd. Heb je nog een extra suggestie voor de volgende keer, want ze zijn wel erg lekker!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *