Schrijf je in voor
de nieuwsbrief!

Wat eten we vanavond?

Wat eten we vanavond?

Bestel nu:

de Makkelijke Maaltijden scheurkalender 2022 en de Makkelijk & Snel agenda 2022!

Bestel nu:

Makkelijke Maaltijden scheurkalender 2022

Makkelijk & Snel agenda 2022!

5 tips om minder zout te eten

ZoutmeterGesponsord artikel

Deze maandag deel ik geen nieuw recept, maar 5 tips om minder zout te eten. Wist je dat 85% van de Nederlanders te veel zout eet? De kans is groot dat jij (en ik) ook bij die 85% hoort.

Gemiddeld eten we per Nederlander per jaar 1 kilo zout te veel. Een slechte zaak, want het eten van te veel zout verhoogt de bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten. Daarbij kan het eten van te veel zout nierschade veroorzaken of verergeren. Als iedereen in Nederland gemiddeld 3 gram minder zout zou eten, scheelt dit jaarlijks 1.500 sterfgevallen. De boodschap van de Nierstichting is dan ook: ‘Wie van zijn nieren houdt, eet minder zout’.

Via de Zoutmeter kun je een test doen waardoor je ziet hoe veel zout je eet en hoe je dit kunt verminderen. Ik geef je alvast 5 tips om je zoutinname te verkleinen:

5 tips om je zoutinname te verkleinen

  • Leer jezelf aan minder zout of geen toe te voegen tijdens het koken. Voeg bijvoorbeeld geen zout meer toe als je aardappelen kookt.
  • Gebruik in plaats van zout en kant-en-klare kruidenmixen andere (verse of gedroogde) kruiden en smaakmakers.
  • 20% van het zout dat je binnenkrijgt voeg je zelf toe, de overige 80% zit in voedingsmiddelen zoals brood, vlees, kaas en kant-en-klare producten. Koop minder kant-en-klare producten, en kook meer zelf. Denk hierbij aan soepen, sauzen etc.
  • Wees je bewust van zoute producten, lees de etiketten van de producten die je koopt. Kies voor varianten of alternatieve producten die minder zout bevatten.
  • Als je gewend bent om (te) veel zout te eten is het even wennen als je minder zout gaat eten. Gun jezelf ongeveer 10 dagen om te wennen aan een nieuwe, zoutarme smaak.


Dit artikel is een samenwerking met de Nierstichting, lees mijn 
disclaimer

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Reacties

6 Reacties

  1. Marlotte 21 maart 2016 om 07:29

    Goed dat je hier een artikel aan wijdt! Sinds ik minder zout ben gaan eten, hoef ik ook echt minder zout te gebruiken om gerechten op smaak te brengen. Je merkt het meteen!

  2. Vivian | stayaliveandcooking 21 maart 2016 om 11:07

    Heel goed dat je hier aandacht aan besteed, het is soms echt even schrikken als we met onze neus op de feiten gedrukt worden!
    Ik maak al heel graag zelf soepen etc, maar ga nog meer mijn best doen minder zout binnen te krijgen :)

  3. Wilma van Gils 21 maart 2016 om 14:06

    Wat goed dat je de Zoutmeter noemt, ik heb meteen de test gedaan. Als je in jouw recepten ook alternatieven aandraagt voor ingrediënten die minder zout zijn dan help je al je volgers bij hun gezondheid en hun bewustmakingsproces.

  4. Heike 21 maart 2016 om 22:06

    Hallo Brenda.

    Wat goed van je om dat te doen van de zoutmeter.

    Heb de test gedaan maar zat te hoog en heb de receptenboekje via de mail gekregen en kan nu zelf uitzoeken waar weinig zout in zit want ik ben er voor mezelf al een tijdje mee bezig maar het is erg moeilijk om uit te zoeken waar zout in zit en nu te hopen dat het goed komt.

    Heel veel succes met je heerlijke recepten.

    1. Brenda Kookt 23 maart 2016 om 09:43

      Wat goed om te horen Heike. Ik zit ook aan de hoge kant, en probeer er nu ook om te denken. Volgende week deel ik een lekker zoutarm recept op het blog.

  5. Tanja 22 maart 2016 om 10:03

    Oeps, ik zat veel te hoog en ik voeg al weinig zout toe dacht ik. Maar bv als grote kaasliefhebster wist ik wel dat hier veel zout in zit. Dat is nodig voor de bereiding van kaas. Maar zo waren er nog veel meer producten waar veel zout in zit wat ik me niet gerealiseerd had :-( Daar ga ik eens beter op letten en nog meer met kruiden werken :-)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *