Ga naar de inhoud

Brenda’s eetdagboekje #1

Eetdagboekje 01 zakynthos editie

In tijdschriften lees ik de eetdagboekjes vaak als eerste. Ik vind het leuk om te lezen hoe iemand anders met voeding om gaat, en daaruit kan ik weer inspiratie halen. Nadat ik in April voor Culy.nl een eetdagboekje bij heb gehouden besloot ik dat ik dit ook eens voor Brenda Kookt wilde doen. Om jullie te laten zien wat ik zoal eet. Dit zijn namelijk echt niet alleen maar speciale dingen, ik eet heel ‘normaal’ en dus ook gewoon brood(jes) en aardappelen.

Daarbij hoop ik dat het bijhouden van een eetdagboekje ervoor zorgt dit dat ik zelf meer moeite ga doen om wat lekkers (en gezonds) van mijn maaltijden te maken. ’s Avonds gaat dat me wel goed af, qua ontbijt en lunch kan ik gemakkelijk de hele week hetzelfde eten en de laatste tijd neig ik ook steeds naar chocolade en koekjes, dat wil ik niet meer. Daarom noteer ik de komende weken als stok achter de deur wat ik in mijn mond stop en de eetdagboekjes plaats ik hier.

Vakantie
Ik had besloten dat ik begin juni met de eetdagboekjes ging beginnen, alleen is deze eerste week niet bepaald een ‘normale’ eetweek. Ik was namelijk 10 dagen op vakantie op Zakynthos! Waarom jullie wel laten zien als ik gezond(er) wil eten én niet als ik op vakantie aan het genieten ben? Daarom besloot ik het eetdagboekje van afgelopen week ook te plaatsen.
Een week waarbij ik at waar ik trek in had en waarbij ik weinig fruit en groente heb gegeten. Op vakantie moet dat kunnen toch?
Omdat ik deze week op vakantie was is het dagboek iets uitgebreider, de komende weken zal ik het beknopter beschrijven wat ik in mijn mond heb gestopt.

Goed om te weten: Ik ben geen voedingsdeskundige en eet wat ik zelf lekker vind, en hoe veel ik zelf nodig denk te hebben.
Tussendoor drink ik water, dit is niet opgenomen in het dagboekje.

Maandag
Vandaag is alweer onze derde dag op het eiland, de dagen hiervoor heb ik heerlijk (Grieks) gegeten (o.a. Stifado en een Griekse kipschotel) en de komende dagen gaan we hier lekker mee door.  Dagelijks ontbijten we bij het hotel/appartementencomplex. Het ontbijt-assortiment is vrij basis te noemen, verwacht deze week dus niet zoveel afwisseling bij het ontbijt. Ik neem een wit bolletje half belegd met ham en half met jam, 2 mini croissantjes met choco pasta en als toetje nog twee plakjes brood (stokbrood formaat) met choco pasta (Waarschuwing, het wordt een choco pasta week omdat ik de ham en kaas niet lekker vind). Ik drink thee en sinaasappelsap.
Tussendoor in de auto neem ik een fruit kick, deze namen we mee uit Nederland, toch wel handig om iets mee te hebben voor onderweg.
We lunchen aan het strand, ik neem een salade met gegrilde perzik, feta en gebakken prosciutto met een balsamico/mosterd vinaigrette.
‘s middags neem ik en hap van Joost zijn mars icecream en we delen een ananasjuice en vanille milkshake aan het strand. Later eet ik een handje naturel chips.
Vanavond dineren we heerlijk uitgebreid bij een goed restaurant dat ons is aangeraden. De amuses zijn gemarineerde tonijn met rettich, een gemarineerd fazantpootje en een rode wijn soepje met blauwe kaas. Bij het voorgerecht delen we heerlijke falafel van tomaat, pittige gehaktballetjes en flatbread met champignons, tomaatjes en kaas.
Als hoofdgerecht neem ik gegrilde tonijn met bruine rijstcake, gekarameliseerde Cherry tomaatjes en geraspte rettich. Als toetje delen we een deconstructed ananastaart dat geserveerd wordt in een potje. Bij het diner drink ik rode wijn met water.

Eetdagboekje 01 maandag

Dinsdag
Ik ontbijt met Griekse yoghurt met muesli, cornflakes, rozijnen en perzik. Vandaag is het bewolkt en gaan we op stap. Bij de olijfoliefabriek proef ik brood met verschillende olijfoliën en een paar olijfjes. In de auto neem ik onderweg nog een fruit kick. Na het bezoeken van een aantal bezienswaardigheden lunchen we in de middle of nowhere bij een restaurantje. Ik neem een sinaasappelsapje en we delen knoflookbrood, bruschetta tomaat met feta, Griekse worstjes en brood met auberginedip.
‘s Avonds eten we bij een restaurant waar ik niet zoveel van had verwacht. Het eten blijkt juist top te zijn!  Voor nemen we gegrilde courgette met een bruschetta en als hoofdgerecht ga ik voor de verse vis van de dag. Het is snapper met salade, de snapper wordt geserveerd met graatjes, maar hij is super mals. De beste vis die ik in tijden heb gegeten. Daarbij drinken we deze avond meer dan voldoende wijn, vis moet zwemmen zeggen ze toch?
Toe nemen we een typisch Grieks custard toetje die we delen en een kop kamille thee. Helaas is het niet helemaal mijn smaak. Desondanks komen we bij deze Griekse taverna later deze week zeker nog eens terug.

Eetdagboekje 01 Dinsdag

Woensdag
Ik ontbijt met een wit bolletje met jam en twee kleine broodjes met choco pasta. Daarbij nog een kommetje Griekse yoghurt met perzik. Vandaag is er bewolking dus gaan we weer op pad. Bij de Lidl scoren we harde broodjes met kipfilet (plus  snaaiwerk voor de lekkere trek voor de komende week). In de auto snoepen we kinder chocolade reepjes. De broodjes eten we op bij een oud kasteel die we bezoeken. Op het terras met mooi uitzicht neem ik een vers sapje. Later komt toch het zonnetje door en belanden we op het strand.
We lunchen laat, om 3 uur nemen we op het strand een panini met prosciutto, pesto, kaas en sla. Tussendoor kan ik het niet laten weer een paar handjes chips te nemen.
’s Avonds gaan we voor Italiaans. Vooraf neem ik twee torentjes van aubergine met mozzarella, tomaat en pesto. Daarna neem ik een bord overheerlijke pasta penne met kip en garnalen. Een toetje kan ik niet weerstaan, het is tenslotte vakantie. Ik geniet van een glaasje chocolademousse met munt.

Eetdagboekje 01 woensdag

Donderdag
Vandaag is het gedaan met de bewolking en tijd voor de zon! Ik ontbijt met het gebruikelijke, een schaaltje yoghurt met perzik en muesli en een broodje choco pasta. Hierna gaan we naar het strand.
Bij de lunch delen we een overheerlijke club sandwich (alles erop en er aan) met friet, én een salade met kip en bacon. Tussendoor neem ik nog een paar handjes chips (dit is een vast ritueel geworden einde van de middag). Gister gingen we voor Italiaans, maar was er helaas geen pizza. Laat een van ons daar nou ontzettende trek in gehad hebben. Daarom dineren we vandaag bij een echt pizza restaurant met een grote steenoven. Ik neem een pizza met rucola en prosciutto. Bij het toetje delen we een pavlova met aardbeien en een brownie.

Eetdagboekje 01 donderdag

Vrijdag
Na het gebruikelijke ontbijt gaan we meteen naar het zwembad, vandaag is een relaxdag. Bij het zwembad neem ik een kinder bueno en twee chocolate chip cookies.
We lunchen bij de Beach Bar, ik ga voor een heerlijke dorade die ik aan tafel zelf mag fileren. Het is een flinke hap zo voor de lunch, maar wel een hele lekkere. Weer een top visje!
Vanavond dineren we met super uitzicht over de zee. Vooraf neem ik een paar stokbroodjes met een yoghurtsmeerseltje. Daarna ga ik voor kiprolletjes met een honing mosterd saus. Dit blijkt een flink bord vol te zijn, waarbij de rolletjes zijn gevuld met kaas en ham en ze erg royaal zijn met de saus. De rosti-achtige plaat die eronder ligt is helaas ook niet zo mijn smaak. We zitten heerlijk, maar ik geloof dat ik het verkeerde gerecht heb gekozen. Het toetje sla ik over vanavond, de wijn smaakt wel goed.

Eetdagboekje 01 vrijdag

Zaterdag
Vandaag gaan we op een boottocht naar de bezienswaardigheden van het eiland, de ‘Blue Caves’ en het ‘Shipwreck’. We worden vroeg opgehaald dus ontbijten we in het appartement. Ik eet broodjes met choco pasta (na deze week kan ik geen pasta meer zien) en twee bakjes ‘fruityoghurt’
Op de boot krijg ik honger en neem ik een banaan (hulde, eerste en enige stuk fruit tijdens deze vakantie) daarbij drink ik een kop thee met suiker. De bar op de boot verkoopt broodjes, maar rond lunchtijd serveren ze ook souvlaki van de barbecue. De souvlaki nemen we mee naar het shipwreck op het strand. Er wordt brood en patat bij geserveerd. Met zo’n uitzicht is het extra genieten.
Op de terugweg is het erg warm aan boord, we zitten bijna uit de wind. Ik probeer af te koelen met een roomijsje met oreokoekjes erin.
We dineren aan het water in het plaatsje Agios Sostis. Ik heb nog nooit echte Griekse Moussaka gegeten en besluit hier vanavond voor te gaan. Ik krijg een bord vol, helaas is de moussaka niet zo’n succes. Ik drink een paar wijntjes en gaan daarna door naar de cocktail bar waar ik geniet van twee malibu-colatjes.

Eetdagboekje 01 zaterdag

Zondag
Vandaag is onze laatste volle dag op Zakynthos. Ik ontbijt met een kommetje Griekse yoghurt met perzik en muesli. Nadat we twee uur een bootje hebben gehuurd lunchen we in het dorpje aan het water. Ik ga voor een overheerlijk broodje kip gyros met tzaiki, salade, tomaat en een paar patatjes. Het lijkt wel een kapsalon, daar houd ik niet van maar dit broodje smaakt verrassend lekker. Erbij drink ik een juice van verse sinaasappel- ananas- en appelsap.
Gister ontdekte ik dat ze bij onze pool bar bij het zwembad ook Ben & Jerry ijsjes verkopen, misschien wel verstandig dat ik dit niet eerder heb gezien want nu moet ik dus Ben & Jerry’s nemen. Ik ga voor de Peanutbutter cups.
We gaan terug naar de taverna waar we eerder zijn geweest, de Griekse gerechten zijn hier top en ook de vis. Vooraf nemen we bruschetta met tomaat, daarna ga ik voor de ‘lobster’. Voor het eerst in mijn leven ga ik zo’n beest te lijf. Het is een gepriek en gedoe maar als ik het beest eenmaal open heb is het heerlijk. Bij de kreeft wordt een flink bord spaghetti met een pittige rode saus geserveerd en ik drink witte wijn. Het toetje slaan we over, het likeurtje dat bij de rekening geserveerd wordt neem ik deze keer wel. Bij het hotel drink ik als afsluiter op de vakantie nog een paar drankjes.

Eetdagboekje 01 zondag

Het was een heerlijke eetweek, maar 10 dagen was wel genoeg. Ik kijk er naar uit mo weer lekker normaal en ook weer gezond eten. Komende week ga ik weer back to normal. Al wordt het wel een rommelige week met afspraken, etentjes, verjaardag en een WK wedstrijd.