Ga naar de inhoud

Foodfoto’s weekend Rome

Yes, eindelijk deel ik weer eens een speciale editie van de foodfoto’s. Deze keer geen maandoverzicht, maar de foodfoto’s van een heerlijk weekend in Rome. Met lekker weer (23 graden, zonnetje) heel veel te zien en heerlijke Italiaanse gerechten natuurlijk! En dit weekend had ook nog iets speciaals voor me in petto. Ik zou zeggen scroll, kijk en lees snel verder!

Foodfoto's Rome

In dit artikel deel ik kort wat highlights en informatie van onze trip naar Rome. Maar de foodfoto’s staan natuurlijk centraal, want het gaat om het eten hier bij Brenda Kookt. En gegeten dat is er, want er is zoveel lekkers in Rome. We leefden van ontbijt naar lunch, borrel en avondmaaltijd. Tussendoor werd er heel veel gewandeld om al het moois van Rome te kunnen bekijken. Gelukkig krijg je daar trek van 😉

Na aankomst en inchecken gingen we meteen de stad in voor de lunch. Bij Pizzeria alla Carette genoten we van de lunch, met pizza uiteraard. En de anti pasti rijst-balletjes (risotto) waren hier ook heer-lijk!

In de middag bezochten we het Colosseum (zo indrukwekkend) en het Forum Romanum.

En daarna was het tijd voor een borreltje 😉

Als je naar Rome in goede restaurants wilt eten is het aan te raden om te reserveren vooraf. Anders loop je namelijk de kans dat het restaurant van je keuze al vol is. Wij wilden een avond wat luxer dineren en reserveerde bij Pianostrada. Het ziet er hier prachtig en heel gezellig uit en het eten is heer-lijk!

Zoals ik al zei, het eten was heer-lijk! De gefrituurde artisjok wilde ik hier zeker proeven, maar ik moet bekennen dat dat toch niet helemaal mijn ding was. Vooral ook door de combinatie met de kaas. Maar de andere gerechten waren echt om te smullen.

‘Hoi!’

Italië staat niet bepaald bekend om uitgebreide ontbijtjes. Tijdens ons verblijf bij ons hotel (Top Floor Colosso) was het ontbijt inbegrepen, en dit heeft me zeer verrast. Je kon een keuze maken tussen een aantal soorten sandwiches of bijvoorbeeld yoghurt. En als je voor een croissant koos dan kreeg je de keuze uit een aantal heerlijke zoet-gevulde croissant. Echt smullen. Die hier op de foto is gevuld met chocolade…

Dag 2 bezochten we Vaticaanstad. Deze foto maakte ik voor een vriendin om te laten zien dat we om 8.50 uur al in de rij stonden. Lekker vroeg, zodat we als een van de eerste de Sint Pietersbasiliek in konden. In de middag bezochten we ook het Vaticaanmuseum dat hierachter ligt.

Foodfoto's Rome

Vooral de Sint Pietersbasiliek vond ik indrukwekkend, zo mooi! En vanaf boven heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Na het bezoek aan Vaticaanstad was het tijd voor een heerlijke lunch bij Il Sorpasso. Een dikke aanrader voor de echte Romeinse keuken. Je kunt niet reserveren, dus moet geluk hebben dat er een plekje is. We moesten even wachten, maar toen kwam er een heel fijn tafeltje in het zonnetje vrij. De ham dat we hier aten was echt he-mels! bij het hoofdgerecht deelde we de gerechtjes zodat we zoveel mogelijk konden proeven. Hetzelfde geldt voor de toetjes.

#GENIETEN

Na de lunch bezochten we Castel Sant’Angelo en liepen we daarna verder de stad in voor een lekker wijntje en borrelplateau bij Mimi e Coco. Ook een aanrader om lekker te dineren of lunchen.

Na de borrel gingen wij nog door naar de gezellige wijk Travestere met vele gezellige restaurantjes. Bij Dittatrinchetti hebben we nog lekker gezeten en een klein hapje gegeten.

Foodfoto's Rome

Zaterdag hadden we geen kaartjes meer geboekt voor bezienswaardigheden maar gingen we zelf lekker op pad. In de stad vind je elektrische fietsen en elektrische steps die je kunt gebruiken. Na het vele wandelen van de afgelopen dagen (bijna 30.000 stappen per dag) pakte we vandaag lekker de step. We zochten onder andere ‘het geheime sleutelgat’.

Ook bezochten we Testaccio market, hier doen de Romeinen hun boodschappen maar er zijn ook stands te vinden waar je gerechtjes kunt kopen.

Tip: ga voor de pizza slices van Casa Manco, ze zijn heer-lijk! (en zoveel keuze!!)

Hierna stepten we door langs onder andere de Trevi fontein en een aantal kerken.

Einde van de middag liepen we door het park bij het Colosseum en daar werd ik ontzettend verrast. Ik ben namelijk ten huwelijk gevraagd!! OMG, wat een verrassing! Ik had het totaal niet aan zien komen. Dat maakt dit weekend natuurlijk extra speciaal, en helemaal onvergetelijk. En het idee dat hij al die dagen al een ring in zijn broekzak had 😉

Ik heb ja gezegd!

Dus het volgende diner werd ineens ons verlovingsdiner 😉

We hadden gereserveerd bij Hostaria I Clementini, een. typisch Oriëntaals restaurant. Vanaf de buitenkant ziet het er erg sober en simpel uit, maar verstopt achter de zaak is een binnentuin. En we hebben hier echt heerlijk gegeten.

De anti pasti (dat was een soort gefrituurde bal met stoofvlees) was echt mega lekker. De ravioli gevuld met vlees, een zoetig sausje en citroen-gel was ook mega lekker. Mijn hoofdgerecht viel een klein beetje tegen, het was ‘wang’ en ik vond het iets te veel van het goede, maar het chocolade cakeje als toetje maakte dit weer helemaal goed.

Zondag, de laatste dag bezochten we het Paleis/ Monument Van Victor Emanuel II, met prachtig uitzicht over de stad.

Voor de laatste lunch gingen we weer terug naar Pizzeria alla Carette, voor de lekkerste anti pasti rijstballen.

En onze laatste Italiaanse pizza.

Één ding miste nog deze trip: een Italiaans ijsje! Die scoorde we bij Fatamorgana.

En toen was het tijd om weer lekker naar huis te gaan, naar onze meisje. Wat een geweldig weekend!