Ga naar de inhoud

Berlijn!!!

Vorige week ben ik met J. 4 dagen naar Berlijn geweest. We waren er allebei nog nog nooit geweest. Het is een mooie stad, zeker een aanrader! Ik zal jullie laten zien wat we gedaan hebben, én natuurlijk waar en wat we hebben gegeten!

Ik probeer het kort te houden met veel foodfoto’s én weinig tekst.. (ik herhaal: ik probeer) Onderaan deze post geef ik een aantal tips.

Ons hotel (Lindner Hotel, Kurfürstendamm, West-Berlijn) zag er nieuw en netjes uit. Dit hotel ligt vlakbij station Zoologischer Garten (5 min lopen). Het ligt in de winkelstraat, de Kurfürstendamm. We hebben dit hotel als mysteriehotel geboekt via weekendjeweg.nl. Bij een mysteriehotel weet je niet welk hotel je boekt. Wel kun je zien waar het hotel ongeveer gelegen is. Zo hebben wij gekozen voor een centrale ligging zodat je snel in de stad bent. In verhouding betaal je minder voor een mysteriehotel.

Het ontbijt was ontzettend uitgebreid, alle keus, op de foto hierboven heb ik een omelet met tomaat en kaas laten maken, smaakte erg goed!

Nadat we donderdag aangekomen waren (met de trein), hebben we een terrasje opgezocht vlakbij ons hotel. We kwamen uit bij 12 Apostel aan de Savignyplatz. Dit restaurantje staat ook vermeld in het boekje: 100% Berlijn. Dit boekje hadden wij bij ons. Toevallig kwamen we in de buurt van dit restaurant terecht.

Dit is een van eerste Italiaanse restaurants in Berlijn waar steenovenpizza’s werden geserveerd. Het schijnt de beroemdste pizzeria in Berlijn te zijn.
Inmiddels kom je de steenoven veel tegen in Berlijn.

Ik ging voor de heerlijk vegetarische pizza “Tomasso” volgens de kaart een pizza met ui, paprika, courgette en pesto. En dat was het. En hij was heerlijk!

J. ging voor de pizza Filippo, oftewel Tonno. Hij was lekker, maar niet zo lekker als die van mij. Daar waren we het allebei over eens.

Omdat we in een zijstraatje een leuk restuarantje hadden gezien waar ze lekkere toetjes hadden hebben we geen toetje genomen bij Apollo 12.

Het restaurantje waar we op doelden was echter al gesloten toen we er langs liepen. Het was een koffiezaakje waar ze heerlijke zelfgemaakte dingen verkochte. Helaas zijn we hier later niet meer naartoe gegaan.

Tegenover ons hotel was de Fro Yo Cake gevestigd. Hier hebben we uiteindelijk als toetje frozen yoghurt besteld.

Aardbei met brownie en cookietopping
Mango met chocoladetopping (en een beetje cookie)

Vrijdag hebben we een bustour (hop on hop off) door Berlijn gedaan. Zonder uit te stappen duurt de tour 2 uur. Wij zijn uitgestapt bij Checkpoint Charlie (tip! Het koffiezaakje tegenover de wand met foto’s verkoopt heerlijke smoothies!) en bij het holocaustmonument. Toen we hier aankwamen hadden we ontzettende honger. We hebben gegeten bij het eerste de beste tentje. Ik ging voor de kipburger met patat. Ons uitzicht was het holocaustmonument.

Daarna hebben we de bustour afgemaakt en hebben we razendsnel  in het hotel onze zwemspullen gehaald!Het was dit weekend ontzettend warm in Berlijn, we waren toe aan verkoeling!

In het boekje 100% Berlijn lazen we namelijk dat er een Badeschiff is. Dit is een strandje met een drijvend zwembad in de Spree.
Het was warm, druk, goede sfeer, uur wachttijd voor het zwembad, maar gelukkig waren er ook douches om je op te frissen, BBQ en goede muziek.

In de buurt van de Badeschiff (Oost-Berlijn) zijn veel leuke restaurantje gevestigd waar je goedkoop kunt eten. Wij hebben gegeten bij een Mexicaans restaurantje… Ta’ Cabrón. Dit restaurantje staat ook vermeld in het boekje 100% Berlijn. Het eten was hier erg goed.

Zelfgemaakte nacho’s met guacamole

Burrito. Ik ging voor kip met een saus op basis van chocolade. De eerst paar happen waren een wennen. Het was een andere smaak dan ik verwachtte. Maar daarna vond ik het erg lekker. De burrito’s (je hoofdgerecht) kostten maar € 5,50 per stuk.

Op de kaart stonden geen toetjes die ons aanspraken. We gingen naar een restaurantje om de hoek om een lekker Italiaans ijsje te halen. Ik ging uiteraard voor de yoghurt smaak!

Zaterdagochtend na het shoppen relaxen met een verse jus d’organge en eens bedenken waar we naartoe gingen.

We kwamen uit bij Der Schleusenkrug Biergarten naast station Zoologischer Garten. Het ziet er amateuristisch uit, zelf in elkaar getimmerd, maar je zit er ontzettend gezellig, er hangt een leuke relaxte sfeer en het eten is ook goed.Je kunt hier ‘s avonds ook terecht voor een hapje en drankje.

Natuurlijk zijn er braadworsten van de grill…

..maar ik ging voor het mediterraanse ontbijt! (Mediterranean Frühstück)

Een bord vol heerlijkheden en daarbij een aantal broodjes

De vogels vonden het ook erg lekker.

‘s Middags zijn we naar de wedstrijd Herta BSC – Juventus geweest. Leuk om het voormalig olympisch stadion te zien. De sfeer was erg goed, ook al was het maar een oefenduel.
Om het stadion was veel eten te verkrijgen, braadworsten, patat, hot dogs, noem maar op. Wij hielden het bij een cornetto.
Na de wedstrijd zijn we naar het Joodsmuseum geweest. Erg indrukwekkend, maar minder dan ik het verwacht. (komt misschien ook doordat wij geen audio hadden)

Na het museum hadden we ontzettende honger. Het was inmiddels 19.30 uur. Het enige restaurantje in de buurt dat er leuk en gezellig (en hygiënisch) uit zag was dit Indiaanse restaurantje Malashree.

Het was onze eerste keer Indiaans eten.

In plaats van stokbrood kregen we dit. De aardige gastvrouw had ons gewaarschuwd dat een van de sausjes erg heet was. Wij vonden ze alle drie heet. Mijn glas water (en wijn) gingen hierna leeg.

Als voorgerecht ging J. voor de tomatensoep en ik voor de Somosa. Dit is een deegballetje gevuld met aardappel en doperwt. Het smaakte kerrie-achtig.

Hoofdgerecht: Kip in spinaziesaus en Kip in tomaat/botersaus met rijst.
Dit smaakte ontzettend goed!

De toetjes in het Indiaanse restaurant leken ons niet zo lekker. Daarom zijn we naar een pleintje op de Kurfürstendamm, bij metro station Uhlandstrasse. Hier zijn 4 restaurants met grote terrassen te vinden.

We hebben hier gezellig op terras gezeten en ik ging voor de overheerlijke tiramisu!

Zondag gingen we met de trein weer naar huis. Op het station hebben we overheerlijke smoothies gekocht. (ik mocht verder geen foto’s maken)

Tips voor als je naar Berlijn gaat: (gebaseerd op ons eigen weekendje, er zijn nog veel meer leuke dingen te doen en te zien in Berlijn)

• Bezoek een biergarten!
  • Als je snel de highlights van de stad wilt zien neem dan de hop-on hop-off bustour!
  • Bezoek checkpoint Charlie
  • Wil je winkelen? Ga dan naar de Kurfürstendamm
  • Goedkope (en lekkere!) restaurantjes in Oost-Berlijn. Goed eten voor een klein prijsje
  • Bij erg warm weer: ga naar de Badeschiff om de chillen en af te koelen (hier komen veel jonge mensen om te clubben)
  • Zorg dat je een boekje over Berlijn bij je hebt: 100% Berlijn kunnen wij aanraden.
  • Bezoek de Stasi-gevangenis (hier zijn wij niet geweest, doen we de volgende keer dat we in Berlijn zijn zeker!
  • Geniet!

———————————————
Op de hoogte blijven? Volg mijn blog via FacebookTwitter of Bloglovin
Op Instagram (username @brendakookt) komen de lekkerste foodfoto’s voorbij!