Eetdagboekje Dam tot Damloop

Eetdagboekje hardlopen 04

Zoals je misschien weet probeer ik regelmatig hard te lopen. Soms gaat het goed, en soms gaat het minder goed. Om ervoor te zorgen dat ik gemotiveerd blijf probeer ik me zo nu en dan in te schrijven voor een hardloopwedstrijd. Ik ben totaal niet snel, maar hierdoor zorg ik er wel voor dat ik blijf trainen. En stiekem vind ik het hardlopen ook echt leuk, het geeft toch een kick als ik goed weer over de finish ben gekomen.

Als ik een wedstrijd loop is mijn voorbereiding qua eten zo ongeveer altijd hetzelfde en het leek me leuk jullie dat eens te laten zien. Afgelopen weekend liep ik de dam tot dam en hield ik een eetdagboekje bij.

Disclaimer: Ik ben geen voedingsdeskundige, ik eet wat ik zelf nodig denk te hebben en wat ik lekker vind. Wat een lichaam nodig heeft kan per persoon verschillen.

Eetdagboekje hardlopen 01

Voorbereiding

  • Een week voor de wedstrijd drink ik geen alcohol.
  • Als voorbereiding zorg ik er voor dat ik de dagen voor de wedstrijd extra water drink zodat mijn lichaam goed gehydrateerd is. Ik moet zeggen dat dit niet mijn sterkste punt is, maar ik doe mijn best.
  • In de vriezer lagen nog twee zakjes met bietensmoothie. Deze heb ik expres bewaard voor afgelopen week. Ik heb ergens gelezen dat het goed is om bietensap te drinken voordat je een lange duurloop gaat doen, bietensap bevordert de uithoudingsvermogen. Daarom dacht ik dat een bietensmoothie vast ook goed zal zijn ;)
  • De avond voor een wedstrijd eet ik een flink bord pasta. Zo krijg ik veel koolhydraten binnen en hoop ik dat mijn lichaam er de volgende dag tegenaan kan.

Eetdagboekje hardlopen 02

Raceday

Op raceday ziet mijn voorbereiding er als volgt uit (als de wedstrijd ‘s ochtends plaatsvindt):

  • Ik ontbijt met twee broodjes pindakaas
  • Daarna eet ik nog een broodje pindakaas onderweg
  • 45 – 30 minuten voor de start eet ik een banaan
  • Vlak voor de start neem ik een dextro

Tijdens de race drink ik soms water, en soms niet. Dit is afhankelijk van het weer en hoe ik me onderweg voel. Ook neem ik tussendoor soms een stukje fruit of een dextro.

Eetdagboekje hardlopen 03

Na de wedstrijd

  • Na de race krijg je meestal sportdrank en iets hartigs aangeboden. Na de dam tot dam kregen we een flesje AA drink lemon. Voor de suikers en hydratatie is het goed om dit op te drinken, maar in dit geval heb ik dan niet gedaan. Ik vond het echt niet lekker, te zoet. Wel heb ik de Sultanakoekjes met kokos opgegeten. Een aanrader dit was echt super lekker, hartig en zoet.
  • Na de race probeer ik veel water te drinken. Niet in één keer heel veel, maar ieder half uur en later ieder uur een glas om het te kort aan vocht aan te vullen.
  • In de trein terug naar huis at ik een Mars-reep die ik bij me had.
  • Thuis kreeg ik (2,5  uur na de race) ontzettende honger/trek. Daarom warmde een restje stamppot op dat ik at met krentjes.

Hierna eet en drink ik weer ‘normaal’ en houd ik geen rekening met de race.

Ik ben benieuwd, loop je ook hard? Waar houd jij rekening mee op het gebied van je voeding?

P.s. Ik kan me voorstellen dat je nu ook wilt weten hoe de race is gegaan ;) Ik liep de dam tot dam voor de 3e keer en vond hem desondanks erg zwaar. Het was warmer dan ik had verwacht, en het was een strijd met mezelf. Tot de 11 km ging het vrij goed en liep ik helemaal op schema, maar hierna was ik gesloopt. Ik heb even gewandeld en daarna weer doorgezet maar ik ging een stuk minder snel. Mijn tijd was hierdoor ook minder snel dan ik had gehoopt, namelijk 1.38.37. Toch ben ik best trots dat ik hem wel weer heb gelopen. Volgend jaar hoop ik mijn PR te verpulveren ;)


Brenda Hoff
Brenda Hoff
Brenda is een lekkerbek en gek op pannenkoeken, chips en chocolade. Brenda's recepten zijn snel en toegankelijk, de makkelijke maaltijden hebben vaak een verrassende twist waardoor het net even anders is dan je gewend bent.
11 comments
  1. Ik loop nu zo’n 10 jaar hard en behalve voor een marathon doe ik qua eten niets anders dan normaal. Op zaterdag heb ik gewoon ‘s middags twee biertjes op en ‘s avonds twee wijntjes. Verder at ik speltpasta maar dat eet ik vaker op zaterdag. ‘s Ochtends mijn normale havermoutpap en voor de wedstrijd 2 speltboterhammen met pindakaas.
    Om mijn p.r. te vieren ‘s middags een paar biertjes en ‘s avonds met de hardloopmaatjes uit eten bij el Gauchos: biefje met rode wijn.

    1. Wat goed dat je al zo lang lange afstanden loopt zeg. Bij mij is 16 km tot nu toe de max. Als ik de avond ervoor drink dan voel ik dat met zo’n lange afstand meteen aan de benen, wat fijn dat jij hier geen rekening mee hoeft te houden.

  2. Leuk om eens een hardloopdagboekje te lezen, aangezien hardlopen voor mij echt een ver van mijn bed show is. Ik zou het wel heel graag leuk willen vinden, maar ik kom maar niet over die drempel heen. Goed dat je zo rekening houdt met sporten met je eten.

    Enne super knap dat je de Dam tot Dam loop gedaan hebt! Ook al is het niet je beste tijd, je mag überhaupt trots zijn dat je het gedaan hebt.

  3. Ik loop nu bijna 2 jaar hard. Vorige week vrijdag liep ik mijn 3e 10 km wedstrijd, de Goudse Singelloop. De start was om 19.15, ik had de hele dag gewerkt en tegen beter weten in nam ik toch een kommetje minestronesoep en vlak voordat ik wegging nog een banaan. Onderweg heb ik er wel last van gehad. Normaal loop ik nooit ‘s avonds maar ‘s morgens. Dan heb ik genoeg aan een boterhammetje en een banaan en dat gaat prima. Mijn tijd was 1.03.06. Eerst was ik er niet zo tevreden over, maar het is een pr en zo houd ik toch mijn doel van onder een uur.

  4. Ik neem ook 2 rustdagen voor mm race en de ochtend havermout maar niet te zwaar. tijdens kauwgom en na een eiwitreep en water. de dag daarna merk ik vaak enorme honger de dag zelf niet

Geef een reactie

Misschien vind je dit ook leuk