Brenda’s Eetdagboekje #6 2015

brenda's eetdagboekje 04

Eetdagboekjes vallen bij jullie in de smaak. Dat snap ik helemaal, ik vind het namelijk ook uitermate interessant en inspirerend om te zien (en te lezen) wat anderen zoal in hun mond stoppen. Daarom plaats ik regelmatig een eetdagboekje van de afgelopen week online.

Het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst een dagboekje plaatste (klik). In verband met mijn zwangerschap durfde ik het niet aan om een dagboekje te plaatsen. Ik at de afgelopen maanden iets meer dan normaal, en was bang dat jullie het direct zouden zien. Inmiddels zijn we de 12 weken ruim gepasseerd, mag iedereen het weten en durf ik het dus weer aan om een eetdagboekje te plaatsen.

De afgelopen week was een beetje een saaie week want ik heb 4 dagen bij de baas gewerkt. Meestal eet ik brood als lunch (zeker de afgelopen weken toen ik minder energie en meer trek had). Maar deze week heb ik geprobeerd af te wisselen. En dat is aardig gelukt. Ik heb geen koek gegeten, daar heb ik de laatste weken geen trek in. Wel was er deze week nogal veel te vieren. Schrik niet van de hoeveelheid taartjes die ik heb gegeten… ;)

Ook deze keer heb ik gevraagd of Willemijn Wissekerke (voedingsspecialiste) mijn eetdagboekje wilde doornemen. Onderaan dit artikel vind je haar reactie en tips op mijn eetdagboekje. En weet je wat extra leuk is? Willemijn is ook in verwachting! Ik ben benieuwd of ik nu voldoende voedingsstoffen binnen krijg.

Kijk mee naar mijn eetdagboekje van vorige week:

brenda's eetdagboekje 01

Maandag:

Ik begin de dag met pannenkoekjes van een (te) rijpe banaan met 2 eieren en een beetje kaneel. Dit eet ik met een scheutje maple syrup. Daarbij drink ik een glas karnemelk met jus d’orange.
Op het werk neem ik tussendoor een appel. Ik lunch met 3 volkoren boterhammen met kipfilet, 2/3 avocado en tuinkers met een beetje peper en zout. Aan het einde van de middag neem ik een schaaltje meloen, dit is alleen iets te laat. Hierna krijg ik extra trek en moet ik echt nog iets eten voor ik aan de reis naar huis begin. In mijn lade vind ik gelukkig nog een pakje Sultana kokos.

Als ik thuiskom staat er al opgewarmd eten voor me klaar. Gister maakte ik broccolisoep en een hartige taart met bloemkool (recept zie hier), dit eten we vandaag. ‘s Avonds neem ik een glas water en een grote beker thee.

Ik drink: een glas karnemelk,  8 kleine glaasjes groene thee en 2 flesjes lichte limonade, 1 glas water en een beker theee.

Dinsdag

Ik ontbijt met een schaaltje yoghurt met zelfgemaakte granola, een beetje agavesiroop en een perzik. Een collega is 12,5 jaar in dienst. Het gebakje, een soort eclair met banaan, sla ik niet af. Daarna drink ik mijn smoothie op (hierin zit sap van 1 sinaasappel, 1 banaan, 1 peer een kiwi en een beetje yoghurt).

Ik lunch met een variant op de luie pasta pesto salade. Pasta met groene pesto, rucola, pijnboompitjes, komkommer, zongedroogde tomaten en een beetje verbrokkelde geitenkaas. Tussendoor neem ik 2 rijstwafels met groentespread (zoals deze :)).

‘s Avonds schuif ik bij mijn ouders aan. Ik eet een kommetje champignonsoep, aardappelen met witlof uit de oven met ham en kaas, een beetje jus en een gehakt cordon bleu. Nadat ik ‘s avonds met een vriendin een uur heb gewandeld neem ik een beker thee.

Ik drink: 8 kleine glaasjes groene thee en 1 flesje water, 2 glazen water en een beker thee.

Woensdag

Ik ontbijt in de trein met een boterham met kipfilet. Een collega heeft iets lekkers gebakken, gezonde havermuffins met een beetje pindakaas en daarbij geeft ze me een klodder kokosroom. (een soort gezonde slagroom) Heerlijk! Daarna eet ik nog een banaan. Ik lunch met twee boterhammen met brie, honing en pijnboompitten. Tussendoor neem ik een kommetje met yoghurt, muesli en perzik. Daarna snoep ik een paar blokjes pure chocolade met 85% cacao.

Ik eet ‘s avonds Kip kerrie met rijst. Nadat ik boodschappen heb gedaan gaan we op verjaardag. Ik neem een half puntje zelfgemaakte worteltaart, een paar blokjes kaas, een rolletje ham met augurk (wil toch even proeven hoe dat nu is als je zwanger bent ;)) en twee handjes chips.

Ik drink: 5 kleine glaasjes thee, een glas karnemelk met jus d’ orange, 2 grote bekers thee en een glas dubbelfris

Donderdag

Ik ontbijt met een schaaltje yoghurt met zelfgemaakte granola en bosbessen. Daarna laat ik me heerlijk verwennen door mijn schoonzus, de schoonheidsspecialiste. Thuis eet ik een banaan. Ik lunch met restjes uit de koelkast, dit blijkt een heerlijke salade te zijn met avocado, een beetje gebakken spek en geitenkaas. Wat een verwennerij zo op de donderdag.

De hele middag sta ik de keuken om drie heerlijke gerechten voor het blog te koken. Tussendoor snoep ik een halve mini wrap die ik voor een campagne kook en op de foto zet. ‘s Avonds neem ik nog zo’n wrap met kip en groenten, een kleine portie paella en ik eet een goddelijk lekker maar fout toetje met chocolade en slagroom. Wat een straf dat koken.. ;)

Om de calorieën die ik er zojuist aan gegeten heb een beetje te verliezen wandel ik een uurtje met een vriendin. Tussendoor drinken we thee bij een andere vriendin.

brenda's eetdagboekje 02

Vrijdag

Vandaag werk ik weer voor de baas. Ik ontbijt snel met een boterham kipfilet. Tussendoor neem ik op het werk een kommetje yoghurt met granola en een banaan. Ik lunch met een boterham pindakaas en een salade met ham, mozzarella en meloen met een beetje balsamicocreme. Tussendoor neem ik een appel en met collega’s snoep ik het laatste stuk chocolade van woensdag op.

Omdat we allebei laat thuis zijn heb ik vanmorgen voor ik wegging snel twee bakjes met eten uit de vriezer gehaald. Het blijken bakjes met lasagne te zijn, dus dat warmen we op en eten we. Mijn vader is jarig dus ‘s avonds hebben we weer een verjaardag. Ik neem een halve tompouce en 4 hapjes.

Ik weet niet meer hoeveel ik vandaag gedronken heb, het was in ieder geval te weinig. 

Zaterdag

Ik ontbijt met 3 mini danerolle croissants met (gesmolten) kaas. Daarna doe ik boodschappen en ga ik naar het tuincentrum. Ik lunch thuis met 2 kaiserbollen, eentje met komijnekaas en eentje met verse paardenworst van de slager. Tussendoor eten we in de tuin een halve meloen op met zijn tweetjes.

Ik eet een kommetje zelfgemaakte preisoep en pasta met een champignonsausje en broccoli. Daarna bak ik alvast een cheesecake voor morgen. Tussendoor eet ik een aantal blauwe bessen (een van de ingrediënten van de cheesecake).
Bij vrienden doen we een spelletje. Ik eet een X aantal handjes chips (weet niet meer hoeveel ;)) en 2 stukjes stokbrood met kruidenboter.

Ik drink: 5 bekers groene thee, 3 glazen water en 2 flesjes Jillz 0%

Zondag

Ik ontbijt in de tuin met een boterham aardbeien met een beetje suiker en een boterham met kaas. Daarna komt er visite en neem ik een half stukje cheesecake. Het is mooi weer op deze eerste Pinksterdag, met familie gaan we varen. Op de schuit neem ik 2 boterhammen (een met paardenworst en eentje met kaas), een stukje cheesecake, 2 prikkertje met meloen en serranoham en 2 handjes chips.

‘s Avonds eten we met zijn allen patat. Ik neem patat, een frikadel en een kaassoufle. Om de week in stijl af te sluiten geniet ik thuis nog van een magnum black (espresso smaak).

Ik drink: 3 bekers thee, 1 glas karnemelk met jus d’ orange, 3 glazen water en 2 flesjes Jillz 0%

brenda's eetdagboekje 03

Reactie van de voedingsspecialiste

Willemijn Wissekerke is diëtiste bij SanaSlank en heeft mijn eetdagboekje gelezen. Dit vond zij er van:

Super leuk dat je me weer gevraagd hebt Brenda! Extra speciaal dit keer omdat je, net als ik, zwanger bent. Daar zijn een heleboel goede tips en adviezen voor dus die kan ik nu gelijk met jou en je lezers delen.

Wat me gelijk opviel, vergeleken met de vorige keer, is dat je thuis veel minder zoete extra’s neemt zoals koekjes en chocolade. De vorige keer had ik daar natuurlijk iets van gezegd. Ik zag ook gelijk dat je veel vaker kiest voor gezondere en magere soorten beleg op brood. Super!

Nu je zwanger bent heb je wat meer energie nodig, je hoeft niet voor twee te eten, dat is echt een fabeltje! Maar iets extra’s per dag is wel belangrijk. Die extra energie haal je meestal uit heel gezonde dingen zoals extra fruit, extra zuivel of een extra boterham. Top! Je hebt gedurende je zwangerschap ongeveer 1 stuk fruit en 1 boterham of bakje zuivel extra nodig per dag. Dat is voldoende. Je eet lekker gevarieerd waardoor je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. En je slikt vast wel foliumzuur, daarvan kun je alleen voldoende binnenkrijgen via een supplement.

In het begin van je zwangerschap is het belangrijk om regelmatig te eten om te voorkomen dat je misselijk, duizelig of moe wordt. Soms merk je dat je even behoefte hebt aan extra zout, dan is je bloeddruk waarschijnlijk wat laag of juist aan iets met suiker, dan is je bloedsuikerspiegel ineens erg gedaald. Geef hier aan toe maar probeer wel altijd gezonde snacks te nemen.

En ja, je verwacht hem natuurlijk al, maar je hebt wel erg veel gebakjes en andere snacks gegeten deze week. Volgens mij is dat niet gebruikelijk voor je dus ik hoop dat je er lekker van genoten hebt. Wel een tip: het is logisch dat je nu meer trek hebt en dus ook eerder toegeeft aan veel extra’s die je worden aangeboden. Toch is het voor je kindje beter om die extra calorieën uit gezonde dingen te halen in plaats van uit gebak. Daarnaast zijn al die suikers niet zo goed voor je stoelgang. En als laatste kunnen zoveel extra’s er ook voor zorgen dat je meer aankomt in gewicht dan normaal is voor iemand van jouw lengte.

Als laatste nog twee tips:
Tip 1: probeer er op te letten dat je wat meer water drinkt. Zeker 1,5e liter per dag. Tijdens je zwangerschap is dit heel goed voor je nieren en je kunt nu wat eerder last krijgen van verstopping (obstipatie). Door 1,5e liter water te drinken (bovenop alles wat je nog meer drinkt) blijft je ontlasting soepeler. Hiervoor is het ook belangrijk om veel vezels binnen te krijgen. Deze zitten onder andere in fruit, volkorenproducten en groenten. Kies dus voor volkorenpasta en zilvervliesrijst en eet regelmatig wat rauwkost tussendoor.

Tip 2: voor de ontwikkeling van de hersenen van je kindje (en zodat je zelf niet zo vergeetachtig wordt ;)), is het belangrijk om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Eet regelmatig vis en slik daarnaast een supplement met omega 3 vetzuren. Daar heeft je kindje veel baat bij!

Geniet van je zwangerschap!

Reactie van Brenda

Goed om te lezen dat ik op de goede weg ben :) De gebakjes waren deze week inderdaad wat veel. De maand mei zit bommetje vol verjaardagen. Vanaf nu is het weer even over en eet ik dus een stuk minder gebakjes. Soms komt het voor dat ik gebak neem terwijl ik er eigenlijk geen zin in heb, de volgende keer ga ik eens proberen nee te zeggen in dat soort gevallen. Al vond ik het zelf wel knap dat ik twee keer ‘maar’ een half gebakje had genomen ;)

Ik heb inderdaad veel minder behoefte aan koekjes en ander zoetigheid. Heel fijn. Ik voel me hierdoor ook minder onrustig. Drinken blijft een probleem, ik heb de laatste week voor mijn gevoel ook wel erg weinig gedronken. Daar moet ik vanaf nu echt aan denken.

Wat misschien goed is om te weten: sinds ik naar Vietnam ben geweest slik ik in verband met mijn zwangerschap multi vitaminen voor zwangere vrouwen, iedere ochtend en avond een capsule. Ik zal zeker checken of daar ook omega 3 bij zit. Anders lijkt het me goed om dat extra te nemen. En vis eten we de laatste tijd ook vrij weinig, dus daar gaan we ook wat aan doen.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen wat er zoal in mijn mond verdwijnt. Ik ga mijn best doen de tips van Willemijn de komende weken in de praktijk te brengen. Over iets meer dan een maand zien jullie het resultaat in mijn volgende dagboekje.


Brenda Hoff
Brenda Hoff
Brenda is een lekkerbek en gek op pannenkoeken, chips en chocolade. Brenda's recepten zijn snel en toegankelijk, de makkelijke maaltijden hebben vaak een verrassende twist waardoor het net even anders is dan je gewend bent.
7 comments
  1. Ik heb het aandachtig gelezen omdat ik ook zwanger ben! Heb net als jij minder zin in zoet maar wel veel meer honger. Normaal at ik weinig brood maar nu is het niet aan te slepen haha! Handige tips ook van Willemijn (eh de diëtist dus )

    1. Apart is dat hé, om ineens veel meer trek te hebben. Opzich is het een goede zaak dat de trek in zoetighied minder is dan hartig ;) De afgelopen week is het bij mij wel minder dan de weken daarvoor. Al probeer ik er wel voor te zorgen dat ik altijd iets te eten bij me heb voor het geval dat.

  2. Goedemiddag Brenda.

    Wat leuk om alles van je te lezen en wat je al gezond eet, en soms doe ik er ook aan mee en maak dan ook wat lekkers klaar en ben ook altijd benieuwd wat je de volgende keer weer eet.

    Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, wat leukk en dan moet je soms ook uitkijken van wat je gaat eten, wens je dan ook veel succes met je zwangerschap en ga vooral zo door met je verhalen, erg leuk om te lezen.

    Groetjes Heike.

  3. Wat leuk om te lezen zeg, vooral als je zelf ook zwanger bent :-) Ook mijn eetpatroon is nu heel anders, ik eet nóg meer dan ik normaal gesproken al doe. En vooral gezond, omdat ik me daar nu het beste bij voel. Ben daarom erg blij met al het lekkere zomerfruit wat weer in de winkel komt, dat zijn prima tussendoortjes! En de snacks van Biteswelove zitten standaard in m’n tas. Ben benieuwd of je eetpatroon later in je zwangerschap nog verandert.

  4. Leuk eetdagboek! Ik ben ook echt een sucker voor eetdagboekjes en ‘What I ate today’ video’s. Je eetdagboek ziet er lekker en afwisselend uit. Paelle, daar heb ik nu zin in zeg! En dat bakjes verhaal, herkenbaar. Ik doe alles in ziplock zakken en dan heb ik geen idee wat voor soort soep/pastasaus ik aan het ontdooien ben, haha. Misschien toch een keer stickeren.

Geef een reactie

Misschien vind je dit ook leuk