Detox tips

Detox tips 01

Tijdens en na de detox heb ik regelmatig de vraag gekregen hoe ik het vol heb gehouden en wat mijn tips hiervoor zijn. Daarom heb ik  mijn detox tips op een rijtje gezet zodat iedereen die iets soortgelijks gaat doet er iets aan kan hebben. Deze tips zijn namelijk niet alleen handig als je aan een detox begint, maar ook als je bijvoorbeeld je eetpatroon wilt aanpassen.

Hierbij mijn detox tips tips:

Research
Zorg ervoor dat je voor je begint weet wat je gaat doen. Wat ga je wel eten, en wat niet?
Een handig middel is om een lijstje te maken (ik ben gék op lijstjes) van alle producten die je wél eet zodat je dit er bij kunt pakken als je even niet meer weet. Verdeel de lijst bijvoorbeeld onder in ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Bedenk of ga op zoek naar recepten of gerechten die je van de ingrediënten kunt maken (wees creatief en probeer nieuwe combinaties uit).

Inkopen
Nadat je de lijst met producten die je wél eet hebt gemaakt moet je ervoor zorgen dat je een basisvoorraad van de (houdebare) dingen die je mag in huis hebt. Het kan zijn dat je hiervoor naar een ‘speciale’ winkel moet. Neem hier de tijd voor zodat je voldoende in huis hebt en niet tussendoor telkens terug moet naar die ene winkel.
Zo zorgde ik dat ik voor de detox glutenvrije rijstwafels, kokosolie en havermout in huis had, maar ook voldoende gember en citroenen.

Afwisseling
Zorg ervoor dat je niet constant hetzelfde eet, maar wissel lekker af. Hierdoor wordt het niet eentonig en blijft het leuk (en lekker!). Een paar voorbeelden: als je yoghurt of kwark eet kun je bijvoorbeeld afwisselen in verschillende soorten toppings zoals granola, muesli, verschillende fruitsoorten en smaakmakers zoals kokosrasp. Zijn eieren oké? Wissel dan af tussen gekookte, gebakken en gepocheerde eieren.

Detox tips 02

Neem de tijd
Plan extra tijd in om je eten te bereiden. Maak in het weekend bijvoorbeeld alvast lunches voor een aantal dagen klaar, maak alvast een tussendoortje dat je de komende week mag eten en maak ook alvast een paar smoothies. Bewaar het in de koelkast of vries het in als je het langer wilt bewaren. Dit scheelt je door de week heel veel tijd en hierdoor heb je altijd iets ‘gezonds’ achter de hand. Zo is de kans dat je grijpt naar iets wat je niet mag minimaal.

Sta er volledig achter
Sta achter wat je doet en bepaal voor jezelf wat je wel of niet neemt, en bepaal ook waar je wel of niet naartoe gaat. Zo heb ik bijna alle etentjes ontweken of verplaatst. Feestjes met hapjes kon ik aan omdat ik (en mijn lieve vrienden en familie) ervoor zorgde dat er ook hapjes bij waren die ik wel mocht eten.
Denk er ook aan dat je als je iets van de verboden lijst proeft het waarschijnlijk smaakt naar meer. Hierdoor kwel je jezelf ook meer, hou je dus bij het plan en laat je niet ompraten.

Spread the word
Wat mij enorm heeft geholpen is dat bijna iedereen in mijn omgeving wist dat ik aan het detoxen was. Dit komt natuurlijk grotendeels ook door mijn blog. Doordat iedereen het wist werden er minder verleidingen aangeboden en hierdoor hoefde ik bijna niets af te slaan. Zo werd het detoxen een stuk gemakkelijker voor me.
Daarbij was mijn blog ook een stok achter de deur. Ik vond dat ik voor jullie (mijn bezoekers) niet kon opgeven.

Verwen jezelf
Dit laatste punt is niet geheel onbelangrijk. Een aantal dingen waarmee je jezelf normaal gesproken verwende mag je nu misschien (of hoogstwaarschijnlijk) niet eten van jezelf. Zorg ervoor dat je jezelf wél verwend, maar dan binnen de lijntjes van je voornemens. Zonder suiker, gluten en lactose is er veel mogelijk, er zijn steeds meer recepten te vinden die je dan toch kunt maken. Wees creatief en probeer dingen uit. Al moet ik wel toegeven dat een brownie met suiker beter smaakt dan eentje zonder suiker.
Mij heeft dit schuldvrij cheaten ontzettend geholpen, ik heb er ontzettend van genoten. Een verwennerij was niet alleen een Healthy Raw Super Bonbon (recept), maar ook een salade met avocado, gerookte zalm en een gepocheerd eitje.

Lees hier alle detox updates terug:


Brenda Hoff
Brenda Hoff
Brenda is een lekkerbek en gek op pannenkoeken, chips en chocolade. Brenda's recepten zijn snel en toegankelijk, de makkelijke maaltijden hebben vaak een verrassende twist waardoor het net even anders is dan je gewend bent.
4 comments
  1. Heel handig zo alles op een rijtje. Ik wil het ook eens proberen, maar denk niet dat ik het aankan. Deze tips maken het wel weer wat draaglijker haha ;) vooral die bonbons, als je dat soort dingen nog mag, lijkt het me wel vol te houden.

    Het moeilijkst lijkt me geen zuivel. Eet jij dan geitenkwark of wel gewone kwark?

    Dat van die spread the word is ook een goede. Nu met de lente in aantocht zijn er weer overal verleidingen (ijsjes, stokbrood en wijn in het park), lijkt me zo moeilijk om het dan vol te houden als iedereen om je heen dat soort dingen doet.

    Nou bedankt voor de tips en inspiratie :)

    1. Ja met de lekkere dingen erbij was het heel goed te doen hoor (al zit er natuurlijk geen suiker in, dus het smaakt wel anders)
      Ik at geitenyoghurt, ik vond het zo lekker dat ik dit nog steeds eet.
      Al moet ik zeggen dat geitenmelk absoluut niet aan te raden is.

Geef een reactie

Misschien vind je dit ook leuk