Update Detox 1/4

Detox_Update_14_04

De eerste week detoxen zit erop. Er zijn mensen die denken dat ik alleen op sap en water leef, maar dat valt reuze mee (lees hier meer over de detox die ik volg). Er is genoeg lekkers dat ik kan eten, al neemt dat niet weg dat ik een aantal dingen zoals vlees en brood bijvoorbeeld wel erg mis. In deze eerste detox-update vertel ik je per dag hoe het ging. Later deze week zal ik weer een dag ploggen zodat jullie kunnen zien hoe een detox-dag er ongeveer uit ziet.

De eerste detox-dag (dinsdag) was een makkie, er kwamen 0,0 verleidingen op mijn pad en ik had (nog) geen trek in zoetigheid. Het enige lastige was dat ik nog niet wist wat we ‘s avonds zouden eten. Ik ging voor de makkelijke weg: een gebakken witvisje met broccoli, wortelen en een gekookte aardappel (zonder schil, dit moet eigenlijk met schil zijn). ‘s Avonds bereidde ik voor de volgende dagen alvast wat voor door een lekker soepje te maken én bulgur klaar te maken. Toch was er deze dag bijna een misstap: ik wilde een plakje paardenworst in mijn mond stoppen die Joost ongemerkt aan mij gaf tijdens het smeren van zijn brood. Net op tijd bedacht ik me dat dat niet mag.

Mijn ontbijt is het dieptepunt van de woensdag: geitenmelk met haver en een peer. Dit is niet lekker (en dat is bescheiden uitgedrukt). Toch eet ik het op omdat ik geen tijd meer heb om iets anders te maken voor ik me moet haasten naar de trein. Verder verloopt de dag rustig, wel heb ik na het avondeten ontzettende trek in zoetigheid. Normaal gesproken neem ik een schaaltje vla en dat mis ik. Ik merk dat ik de keukenkastjes af ga opzoek naar iets lekkers, om ervoor te zorgen dat ik een goede keuze maak haal ik het laatste dadel/cranberry reepje (klik voor recept) uit de vriezer voor bij de thee.
Ik krijg trouwens veel opmerkingen over het niet meer drinken van koffie, dit dronk ik voor de detox ook niet. Nu drink ik gemberthee (plakje gember in heet water), munt met citroen of kruidenthee (zoals brandnetelthee), voor mij is dit geen probleem want normaal gesproken doe ik de hele dag met 1 zakje groene thee. Ik hoef niet zoveel smaak in mijn thee (heet water).

Detox_Update_14_03

Donderdag merk ik dat ik begin te wennen aan de ‘groene’ smoothies (klik) in de morgen. De eerste hindernis van de week is dat ik ‘s avonds eet bij mijn schoonouders. Ik mag tijdens de detox best veel eten, maar toch is het lastig om iets te bedenken dat ze voor me kunnen maken. Ik probeer het voor hen zo gemakkelijk mogelijk te houden en geef daarom maar aan dat ik aardappel (liefst met schil) eet en vis en groenten. Er staat een heerlijk maaltje voor me klaar met  gepofte aardappel, een visje, beetje tomatensaus (weet niet zeker of dit geoorloofd is dus ik neem een beetje) met groenten. Na het eten weer trek in zoetigheid, bij de thee neem ik appel met kaneel en rozijntjes uit de magnetron, nu komt naar voren dat dit mijn zwakke plek is.Ongemerkt heb ik vandaag in de trein twee pepermuntjes gegeten, ik geloof dat dit niet de bedoeling is dus ik haal het doosje Peppersmith snel uit mijn tas.

Ik besluit me vrijdag bij het ontbijt te trakteren op een rijstwafel met gerookte zalm en ei. Heerlijk, wat een verwennerij op de vroege morgen! Vandaag werk ik thuis en ga ik naar Den Haag voor een afspraak. Ik lunch in de trein, voor de vierde keer deze week neem ik de overheerlijke tabouli salade (recept deel ik snel!), omdat het zo makkelijk is. Vier keer dezelfde salade binnen 5 dagen is wat veel, volgende week moet ik iets anders makkelijks verzinnen (normaal zou ik dus een broodje smeren, dat is zo klaar). Het is wel heerlijk om over het station te lopen en niet de neiging te hebben om iets lekkers te kopen. Ik mag toch niks dus waarom zou ik überhaupt kijken naar iets lekkers?
Na het avondeten probeer ik een paar happen geitenyoghurt. Best lekker (beter dan de melk!!). Vriendlief proeft ook en merkt op dat hij dit best lekker zou vinden, met een schepje suiker erbij. Laat dat nou nou net niet de bedoeling zijn..

Detox_Update_14_01

Zaterdag = detox-kookdag. Ik merk dat ik behoefte heb aan lekkers (zoals koek) zodat ik tussendoor ook iets anders kan pakken dan fruit, een smoothie of noten.  Ik maak verschillende receptjes die ik nog deel op het blog (o.a. iets met chocolade en muffins). Tijdens het koken ben ik alvast heerlijk verantwoord aan het voorproeven.
We besluiten ‘s avonds naar de bios te gaan. Een filmpje in de bios staat gelijk aan lekker snoepen. Ik neem een flesje water mee (die ik niet op drink) en heb mijn eigen snackie mee: geroosterde kikkererwten. Het valt me erg mee, al ruiken de M&M’s van mijn buurman wel erg lekker. Ik ben erg moe, na de film val ik in de auto bijna in slaap.

Gister heb ik duidelijk niet genoeg gedronken, want Zondag word ik wakker met een droge mond. Samen met Inge sport ik voor het eerst tijdens deze detox, het valt me me niet mee op de helft ben ik al bekaf. Gelukkig zijn we met zijn tweeën, dat motiveert mij om toch door te lopen. Ik denk niet dat het komt doordat ik minder energie heb, misschien wel omdat mijn lichaam een beetje van slag is. Ik ben moe en mijn buik gaat zo nu en dan ook flink tekeer, mijn lichaam moet wennen aan de detox-situatie.
Na mijn run trakteer ik mezelf op banaan-ei pannenkoekjes, heerlijk! Ik had verwacht dat ik later op de zondagmiddag een snack-attack zou krijgen, maar niets is minder waar. Ik heb genoeg aan een kommetje heerlijke soep.

Maandag is weer een normale dag op het werk. Het voordeel dat iedereen inmiddels weet dat ik met de detox bezig ben: collega’s vragen niet of ik ook een stroopwafel wil. Ideaal, hierdoor kom ik niet in de verleiding én hoef ik niets af te slaan. ‘s Avonds kies ik weer voor aardappelen, misschien moet ik er toch voor zorgen dat ik ook vaker quinoa kies of de ongeopende ronde zilvervliesrijst.

Hoe ik me voel: Ik voel me goed, maar sinds vrijdag ook moe, ik ben ook erg veel aan het gapen. Op de dagen dat ik niet aan het werk ben drink ik te weinig. Dit is niet alleen zo tijdens de detox, maar eigenlijk altijd. De komende weken moet ik hier echt om denken, de afvalstoffen moeten wel afgevoerd kunnen worden. Verder ben ik niet in de verleiding gekomen, dat valt me erg mee. Maar daarnaast had ik dit weekend ook geen feestjes enzo. (dat zal volgend weekend wel het geval zijn)
Het valt me op dat het echt meer tijd kost om mijn eten klaar te maken. Iets ‘kant en klaars’ pakken zit er niet in.

De komende week: Kies ik minder vaak voor aardappelen, ga ik beter drinken en vaker sporten (afgelopen week maar 1 keer). Ik zou detoxen door gezond te eten, drinken en te bewegen dus dat ga ik ook maar eens doen.

Ik ben klaar voor de tweede week! Het schijnt dat het normaal is dat ik me deze week nog moe ga voelen dus ik ben ben benieuwd en probeer het rustig aan te doen.

Ben je ook bezig met een detox? Hoe vergaat het jou?

Wil je niets missen van mijn detox avontuur? Volg me dan via Instagram, ook deel ik detox-tips via  Facebook & Twitter.

De detox is inmiddels voorbij lees hier de detox updates terug:


Brenda Hoff
Brenda Hoff
Brenda is een lekkerbek en gek op pannenkoeken, chips en chocolade. Brenda's recepten zijn snel en toegankelijk, de makkelijke maaltijden hebben vaak een verrassende twist waardoor het net even anders is dan je gewend bent.
14 comments
  1. Naaaah wat goed zeg, ik vind dat je het echt heel goed doet. En wat je schrijft over detox en vermoeidheid dan zou dat idd kunnen komen door de afvalstoffen maar je hebt ook veel minder suikers dan normaal om je zelf op gang te houden. Logisch dat je dit ook merkt bij het sporten. Ik ben maar een leek maar ik kan me zo voorstellen dat het omschakelen is om al je suikers uit fruit en groenten te halen. Maar petje af hoor, goed bezig!

    Liefs Suus van Food Bandits

  2. Wat ben je goed bezig! Het is precies zoals Suus zegt denk Ik.. Je lichaam was mogelijk gewend om snelle energie te halen uit koolhydraten die je lichaam snel op kan nemen.. Nu haalt het de energie op een andere manier uit je voeding, een manier die je lichaam ook meer energie kost..

    Maar goed bezig, dus hou vol!

    Lieve groetjes, Elize

  3. Interessant om te lezen!
    Ik probeer zelf zoveel mogelijk gezond te eten, maar ik vind de tussendoortjes ook het meest lastig! Daar moet ik nog eens een goed alternatief voor zoeken. Fruit eet ik al genoeg, maar heb vaak zin in iets hartigs.

  4. Te gek om te lezen! Toevallig liep ik al langer met het idee ook te detoxen en daar ben ik vandaag mee begonnen. Bezoek je website nu voor het eerst en zag dit artikel bovenaan staan. Komt als geroepen, super motiverend :-)

      1. Zo puur mogelijk eten inderdaad. Niks uit pakjes, geen suiker (als in geen koekjes, chocola, snoepjes, etc.) en geen aardappels, rijst, pasta en brood.

        Sappen wil ik ooit nog wel een keer proberen, maar volgens mij moet je dan echt rustig aan kunnen doen ivm minder energie. Dat is nu niet echt haalbaar helaas.

Geef een reactie

Misschien vind je dit ook leuk