Wat eten we vanavond?

Gezonde haver-banaan koekjes

haver banaan koekjes

Naast de banaan-ei pannenkoekjes kun je banaan in nog veel meer recepten gebruiken. Banaan kun je bijvoorbeeld gebruiken als vervanger van ei in sommige bakrecepten.
Op pinterest ben ik al een paar keer koekjes met banaan en haver tegengekomen. Het zouden lekkere gezonde koekjes zijn. Hier was ik benieuwd naar, dus heb ik ze gemaakt.

Dit is het eerste recept dat op Brenda Kookt verschijnt waarmee ik niet heel erg blij ben. Ik vind de koekjes eigenlijk niet zo lekker. De koekjes zijn een beetje droog. Qua smaak mis ik iets. Als je trek hebt in een koekje, maar van jezelf geen koekje mag, dan raad ik deze haver-banaan koekjes van harte aan. Er is geen gevaar dat je er te veel op zal eten ;-)

Inmiddels weet ik dat dat komt doordat ik grove havervlokken heb gebruikt. Je kunt beter havermout gebruiken. Dit is fijner van structuur.

Ik houd van lekkere koekjes. De volgende keer als ik deze koekjes ga maken ga ik daarom een derde ingrediënt toevoegen. Een paar ideeën:

  • cranberry’s
  • kaneel
  • verschillende noten en zaden, hierdoor ontstaat een soort mueslikoekje.
  • chocolade of nutella. Ik denk dat chocolade een prima toevoeging ik voor dit koekje (chocolade is áltijd een goede oplossing). Het is alleen niet zo gezond. Daarom kun je beter geen chocolade toevoegen. Maak dan (sl)echte chocolade chip cookies.

Heb je deze koekjes ook eens gemaakt? Of heb je ze gemaakt naar aanleiding van deze blogpost? Dan ben ik benieuwd wat je er van vond! Voor herhaling vatbaar?

haver banaan koekjes

Gezonde haver-banaan koekjes

Ingrediënten voor 16 koekjes:

  • 2 rijpe bananen
  • 125 gram havervlokken

Bereiding:

Verwarm de oven voor op  180 °C. Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Prak de bananen fijn met een vork, of pureer ze met een keukenmachine, blender of staafmixer.
Meng de geprakte bananen met de haver.

Maak op de beklede bakplaat hoopjes van het bananen-haver mengsel (diameter van ongeveer 6 cm).
Maak ze rond en druk ze een beetje plak.

Bak de koekjes 20 minuten in de oven.

———————————————

Op de hoogte blijven? Volg mijn blog via Facebook, Twitter of Bloglovin
Op Instagram (username @brendakookt) komen de lekkerste foodfoto’s voorbij!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Reacties

10 Comments

  1. Marja 21 april 2013 at 14:24

    Inderdaad Brenda, zelfs mijn man een koekiemonster vond ze zoals hij zei niet te pruimen! Ze zijn echt niet lekker. Het lijkt wat mij betreft niet op een lekker bij de koffie/thee koekje! Jakkie-bah.

    Reply
    1. Brenda Kookt 21 april 2013 at 15:49

      Goed om te horen dat jullie mijn mening delen :-)

      Reply
  2. Daisy 21 april 2013 at 18:01

    Ik heb het basisreceptje van jou gebruikt, met wat toevoegingen erbij. Ik vond het nu wel smaken!

    Reply
    1. Brenda Kookt 21 april 2013 at 20:18

      Wat goed dat je er wel iets lekkers van hebt kunnen maken :)

      Reply
  3. Julie 28 april 2013 at 13:12

    Ze zien er nochtans lekker uit !! Aangezien jullie ze niet zo lekker vinden, ga ik ze ook niet uitproberen. Spijtig want ik hou wel van gezonde koekjes. Niet evident om gezonde koekjes te maken vind ik. Heb eens geprobeerd een gezonde appelcake te maken met havermout, maar helaas vond ik het resultaat ook tegenvallen.
    Groetjes Julie

    Reply
    1. Brenda Kookt 28 april 2013 at 13:18

      Jammer dat de gezonde variant dan tegenvalt hé? Zijn we overgeleverd aan de minder gezonde (maar wel lekkere) koekjes en cakes…

      Reply
  4. CEZAR 2 augustus 2013 at 08:21

    woooow, i made it yesterday, i add some chocolate chip on top, wonderful result so tasty so healthy,, thanks a lot :)

    Reply
    1. Brenda Kookt 2 augustus 2013 at 20:38

      Thanks for your reaction. What a good idea to add chocolate :)

      Reply
  5. Wendy 10 januari 2015 at 08:57

    Hoi! Via de zaden crackers ben ik op jou site gekomen. Erg leuke en leerzame site! Heb hem opgeslagen in mijn favorieten.

    Ik heb deze haver bananen koekjes ook wel eens gemaakt. Maar ik vind ze wel lekker. Maar heb in verloop van tijd wel variaties in bedacht. Ik doe bv er honing en 1 appel doorheen. (Ik gebruik 1 banaan)
    En laatst had ik er rozijnen en cacao nibs doorheen gedaan.
    Vind ze echt lekker. Maar ik neem ze niet als koekje bij de koffie.
    Ik maak ze wel eens als ontbijt en zit er echt vol van.

    Reply
    1. Brenda Kookt 11 januari 2015 at 11:31

      Met de toevoegingen van appel en andere smaakmakers lijkt het me een stuk lekkerder Wendy. Misschien moet ik me weer een keer aan deze healthy koekjes wagen :)

      Reply

Geef een reactie

Misschien vindt je dit ook leuk: